DELHI GHARANA MODERN USAGE AND TRENDS OF THE WESTERN EAGLE OF TABLA INSTRUMENT IN RHYTHM INSTRUMENTS
ताल वाद्यों में तबला वाद्य के पश्चिमी बाज का दिल्ली घराना अधुनातन प्रयोग एवं प्रवृत्तियाँ
DOI:
https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v3.i1SE.2015.3482Keywords:
ताल वाद्य, तबला वाद्य, संगीतAbstract [English]
Rhythm is a very important contribution to music. If seen, the entire music world is absorbed in the rhythm itself. If music does not have a rhythm, then music cannot be imagined. The three genres of music that make up music together. The work of singing, playing, dancing and playing them in the same manner is the rhythm. "Tal is an integral part of music and is also a powerful medium of joy. Taal takes Rasanand to the climax by being used in music as various rhythms. Just as the description of various ragas is found in singing. Similarly, the rhythms of different rhythmic rhythms are also found in the rhythm, the performance of different types of lions such as dugun, tigun, aad, kuad, etc. is shown through the tal.
संगीत में ताल का बहुत ही महत्वपूर्ण योगदान है। अगर देखा जाए तो ताल में ही पूरा संगीत जगत समाया हुआ है। अगर संगीत में ताल न हो तो संगीत की कल्पना भी नहीं की जा सकती है। संगीत की वह तीनों विधाएं जिससे मिलकर संगीत बना है। गायन, वादन, नृत्य इनको समान रूप में चलाने का कार्य ताल ही करती है। ‘‘ताल संगीत का अभिन्न अंग होने के साथ ही आनन्दोत्पत्ति का सबल माध्यम भी है। ताल विभिन्न लयकारी के रूप से संगीत में प्रयुक्त होकर रसानन्द को चरमोत्कर्ष पर पहंुचाता है। जिस प्रकार गायन में विभिन्न रागों का वर्णन मिलता है। इसी प्रकार ताल में भी विभिन्न लयकारी वाले तालों का वर्णन मिलता है, कहीं समान कहीं असमान कहीं दुगुन, तिगुन, आड, कुआड आदि भिन्न-भिन्न प्रकार की लयों का प्रदर्शन ताल के माध्यम से दर्शाया जाता है।
Downloads
References
प्रमुख ताल वाद्य पखावज तथा तबले की विभिन्न परम्पराएँ - वर्मा, डाॅ. मोहिनी, पृ.सं. 13
अवनद्ध वाद्य सिद्धान्त एवं वादन परम्परा - शर्मा, डाॅ. महेन्द्र, ‘बम्ब’, पृ.सं.5
तबले के प्रमुख घराने वादन शैलियाँ एवं बंदिशे - डाॅ. सुदर्शन राम, पृ.सं.40
दिल्ली घराने की संगीत परम्परा और उस्ताद चाँद खाँ - डाॅ. भारती नयन, पृ.सं.180
तबले के प्रमुख घराने वादन शैलियाँ एवं बंदिशे - डाॅ. सुदर्शन राम, पृ.सं.46
तबले के प्रमुख घराने वादन शैलियाँ एवं बंदिशे - डाॅ. सुदर्शन राम, पृ.सं.48
ताल मार्तण्ड - सत्यनारायण वशिष्ठ, पृ.सं. 45
ताल मार्तण्ड - सत्यनारायण वशिष्ठ, पृ.सं. 47
ताल शास्त्र का सैद्धान्तिक पक्ष - गुप्ता निशी, पृ.सं. 135
तबले के प्रमुख घराने वादन शैलियाँ एवं बंदिशे - डाॅ. सुदर्शन राम, पृ.सं.69
तबले के प्रमुख घराने वादन शैलियाँ एवं बंदिशे - डाॅ. सुदर्शन राम, पृ.सं.68
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.